Din næste medarbejder vælger dig til længe før, at du kan vælge medarbejderen. Hvordan tiltrækker du dem, du drømmer om?

En god planlægning giver fundament til gode jobannoncer, og afstem dine egne forventninger til den medarbejder, du skal til at søge. Det er en særlig disciplin at skrive jobannoncer. I grunden søger man en medarbejder, der kan erstatte en anden, eller som kan hjælpe med nogle opgaver, der ikke bliver løst tilstrækkeligt eller et område, der er under udvikling.

 

Overskriften tiltrækker rette kandidat

Uanset hvilket medie du vælger at slå din jobannonce op på, så er overskriften blikfanget, der får din annonce til at skille sig ud fra de andre, men overskriften skal kunne søges med Google. ”Førstemand til 450 damer i nye stalde” – kan være et godt blikfang, men bliver ikke fundet af Google, når der søges på driftslederstilling ved kvæg. Derfor er det vigtigt, at den overskrift du giver din jobannonce, er så præcis som muligt, så Google kan finde den ved en søgning.

Jobbeskrivelsen skal være enkelt og gerne i punktform, så det er hurtigt at overskue. Pas på med floskler for de siger mere om afsenderen end om modtageren, ingen ansøgere vil beskrive sig selv som useriøs og uansvarlig, så forvent blot, at en ansøger er seriøs og ansvarlig. Det er bolden, vi skal sparke til og ikke manden. Derfor søger du en medarbejder, der vil tage ansvar for et eller flere nævnte arbejdsområder. På den måde kan ansøgeren tage stilling til, om det er områder, som vedkommende kan og vil tage ansvaret for.

 

Meget erfaring behøver ikke betyde dygtig

Søger du en elev, kan erfaring ikke være et krav. Hvis du søger en alm. landbrugsmedarbejder, kan du også kun forvente alment kendskab til jobbet. I forhold til produktions- og driftsledere må det forventes et vist niveau af uddannelse og/eller praktisk erfaring, men husk alligevel på, at meget erfaring ikke nødvendigvis betyder dygtig.

Skriv gerne om målsætninger og fremtidsperspektiver for din bedrift, og meget gerne et par ord om, hvad ansøgeren kan se frem til udover sin månedsløn, her tænker jeg mest på muligheden for: oplevelser, uddannelse, ERFA-grupper, forfremmelse eller udveksling.

I planlægningen før jobannoncen bliver skrevet, vil en generel introduktionsplan være guld, når der bliver ringet og spurgt til jobbet. Det giver dig et overblik over, hvad den nye medarbejder skal sættes ind i, og det giver dig bedre og mere præcise spørgsmål for at klarlægge ansøgerens motiv til at søge jobbet.

KvægXperten er klar til at hjælpe dig godt igennem næste ansættelsesforløb lige fra, hvordan jobannoncen skal sættes sammen, til at den nye medarbejder er på plads i jobbet.

René Nygaard, kvægrådgiver
Mail: rny@kvxp.dk
Tlf: 9615 3047